Overstroming in Freetown - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu Overstroming in Freetown - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

Overstroming in Freetown

Door: Kiki Kamara van Beelen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

19 Augustus 2017 | Nederland, Katwijk-Midden

In de nacht van 13 op 14 augustus is in Freetown uitzonderlijk veel regen gevallen die geleid heeft tot overstromingen en modderstromen.

Er zijn op ruim 300 dodelijke slachtoffers gevonden, maar men vermoedt dat er nog minstens 600 mensen in de modder begraven liggen. De zoekacties zijn nog steeds bezig en er worden iedere dag stoffelijke overschotten gevonden op de stranden van Freetown.

Door vooral de modderstroom, maar ook door de kolkende rivieren met daarin boomstammen, rotsblokken etcetera zijn er veel huizen met erin complete families die lagen te slapen meegesleurd. De puinhoop is enorm, er zijn veel mensen die delen of zelfs hun hele familie zijn kwijt geraakt en hun hele hebben en houden.

Het identificeren van de doden verliep moeizaam. Het mortuarium van het Connaught Hospital lag al snel vol met stapels vaak verminkte lijken en afgereten ledematen. Gruwelijk om te zien.
Afgelopen donderdag was er een grote begrafenis omdat vanwege de warmte snel ontbinding ontstond.

Elk jaar gedurende de regentijd gebeuren er vergelijkbare dingen, maar op deze schaal nog nooit. Als oorzaken worden genoemd de klimaatsverandering, waardoor heviger regen (er is in die nacht meer dan 50 cm gevallen), het bouwen van zowel hutjes als dure huizen op gevaarlijke hellingen omdat Freetown overbevolkt is en de hierdoor ontstane ontbossing, en het probleem van geen (huis)vuilafvoer dat dan maar ergens gedumpt wordt; op de bodem van wat maandag kolkende stromen waren.

Moses is hier tot volgende week zaterdag 26 augustus op vakantie. We hebben vanaf maandagmiddag 14 augustus zeer frequent naar AYV Radio en TV geluisterd en gekeken. African Young Voices is een Sierra Leoonse internet zender van goede kwaliteit. Er wordt daar nog steeds veel aandacht aan de ramp en alles dat ermee samengaat besteed.
Het is verschrikkelijk, temeer omdat Sierra Leone al rijkelijk bedeeld is met ellende de laatste jaren: eerst de burgeroorlog, toen de ebola en nu dit.

Moses, die is opgegroeid in Lunly, één van de getroffen wijken, en zijn Leidse vrienden waarvan een deel ook uit West-Afrika komt zijn een inzamelingsactie hier in Nederland begonnen.
Hij vroeg mij om mee te werken.
Moses wil het geld dat ingezameld wordt geven aan getroffen mensen. In tegenstelling tot meer anonieme organisaties heeft hij wel een goeie kijk op wie het echt nodig heeft, dus ik hoop dat er veel komt.

Voor wie mee wilt doen: u kunt uw donatie overmaken op mijn bankrekening:
NL29INGB0002277349 t.n.v. K.W. van Beelen, onder vermelding van Sierra Leone of zoiets.
Goederen zijn helaas niet mee te nemen, dat vereist een andere organisatie dan een retourvlucht met een vliegtuig.
Leest u dit blog na Moses’ terugkeer naar Sierra Leone, dus later dan 26-8: geen probleem. Met Western Union is geld binnen enkele ogenblikken van Nederland naar Sierra Leone.

Voor wie meer wil weten over de ramp kan ik AYV radio/TV aanraden. Op Al Jazeera heb ik een goed achtergrond artikel gelezen over de beïnvloedende factoren; ook op BBC World News is er informatie.
Als laatste: ook op You Tube staan filmpjes (zoekterm ‘Flooding in Sierra Leone’).

Normaal gesproken ben ik geen fan van fondsenwerving. Maar dit is zo erg en ons vertrouwen in een effectieve aanpak door de officials in Sierra Leone zo gering dat ik er van ganser harte aan mee doe, en de moed heb gevonden om dit te vragen.

Ons huis heeft gelukkig alleen maar wat waterschade, dat ligt buiten de stad en Moses heeft alles voor zijn vertrek nog eens nagelopen.
Verder gaat het goed met ons en zijn we blij dat Moses hier weer naartoe kon komen dankzij een nieuw visum.
Meer later.

• 21 Augustus 2017 - 12:37

Nicky:

Hoi Kiki , wat leuk wat te horen! Ik was je kwijt op internet! Weet niet hoe dat is gegaan! Maar wat een ellende daar bij jullie! Wat een ander leven daar! Dan zitten wij hier nog veilig! Nou ja, de criminaliteit en overvallen (vooral op ouderen) wordt steeds erger! Wat een mooi doel van Moses om geld in te zamelen! geweldig ! Ik hoop dat het lukt! Ik heb contact met Edwin, Els en de ex van Henk. Verder met Ploni via Facebook! Lieve groetjes Nicky