2011 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu 2011 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

2011

Door: Kiki van Beelen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

04 Januari 2012 | Sierra Leone, Freetown

Eindelijk is het minuscule Higgs deeltje gezien, ‘the God Particle’ wat alles en iedereen massa geeft.
Op miljoenen lichtjaren afstand lijken wat planeten te draaien die geschikt voor leven zouden kunnen zijn. Met een enorme vaart komt een melkwegstelsel op de Andromeda af wat tot een onvermijdelijke alles vernietigende botsing zal leiden.

Het nieuwe Egyptische bewind heeft besloten om de zelf in- en uitgevoerde maagdelijkheidstesten te gaan verbieden. De door de VN meegenomen cholera heeft op Haïti voor meer dan 7000 doden gezorgd, Osama Bin Laden is dood en Barak Obama uit de gratie. In het van Saddam Houssein bevrijde Irak is het anarchie, 2011 is een desastreus jaar geweest voor Amerikaans-Pakistaanse betrekkingen en de Boko Haram houdt huis in Nigeria.

Ontredderde Noord-Koreanen huilen bij de begrafenis van hun Goddelijke leider Kim Jong Il die op de radio wordt omschreven als de ‘worst men made disaster in history’.
Ivoorkust en De Congo hadden na democratische en zorgvuldig waargenomen verkiezingen met de onvermijdelijke doden en vluchtelingen twee presidenten, en 16-jarige Laura Dekker zeilt in haar Guppy alleen om de wereld nadat dat mocht van de Nederlandse kinderbescherming.

In een verpleeghuis in Katwijk konden door bezuinigingen deze zomer twee maanden lang de wekelijkse douchebeurten van de PG-bewoners amper gegeven worden en drie stafleden gingen op kosten van de baas wijn proeven voor het restaurant. De Nederlandse Staat verontschuldigde zich na 64 jaar voor oorlogsmisdaden in Indonesië. Grote delen van Volendam verlangen met Geert Wilders terug naar de gulden, vier weken na de belangrijkste Top sinds de invoering van de euro lijkt het vertrouwen erin nog geenszins terug te zijn. Afrika had in 2011 een economische groei van vijf procent.

Marvy Goldschmidt herinnert zich ‘Live Aid’ met Bob Geldof, een opbrengst van meer dan tien miljoen pond en de keuze om dit in noodhulp te stoppen: ‘De hulporganisaties willen geen 100 % succes want dat betekent het einde van hun bestaan.’ Die organisaties weigerden destijds ook om medewerking te verlenen aan een onderzoek naar hun resultaten, uitgevoerd om te zien waar het geld het best kon worden besteed.
Een hulporganisatie in Malawi helpt alleen wanneer de doelgroep geen tabak verbouwt, één van de weinige gewassen die daar wat opbrengen, want men is tegen roken.
In Indië is er één NGO op iedere 4000 inwoners.
Japan hielp Europa uit een deel van de financiële nood. Niet zo heel lang daarvoor maande Giro 555 iedereen in Nederland te geven voor de Japanse ellende na de tsoenami, en richtte zich erna op de al jaren overblijvende melkkoe: de hongersnood in The Horn of Africa.

Nederland deed, wat onbeholpen met helicopters, zonder giro 555 mee aan het verdrijven van Kadaffi die de laatste jaren weer goed in de markt lag bij de westerse leiders. Frankrijk dropte volop wapens bij de ongeorganiseerde Libische rebellen. De AK-47s en Kalashnikovs worden in Afrika al lang ‘massavernietigingswapens’ genoemd en in Afrika zijn geen wapenindustrieën.
Om Kadaffi is vanwege zijn vrijgevigheid gerouwd in delen van Afrika, en Berlusconi is voor zover hij dat nog kan blij dat die de Libische lente niet heeft overleefd.

Er is een groeimarkt voor produkten voor mensen met obesitas, zowel in het westen als in zich ontwikkelende landen. Het aantal malariadoden is gedaald tot één per minuut.
Er wordt gewerkt aan een telefoon die zich oplaadt door de warmte van vingers op het touchscreen. De internationale klimaatconferentie in Durban is door velen goed georganiseerd en doelloos bevonden.
Dankzij African Minerals rijdt er weer een trein in Sierra Leone, de hoofdweg in Magburaka is geasfalteerd en ook in Makeni is er nu elektriciteit.
BBC World bestaat 70 jaar.

Ik geniet van het ongecompliceerde Afrikaanse leven en droom van een container, een tipper en een visboot. De transistorradio staat wat eenzaam tussen twee TV’s, een stereo, een DVD speler en de indrukwekkende boxen.
Moses bouwt op hobbelige wegen in de armoede en corruptie onze transportonderneming op.
We investeren in de lokale economie en geven vijf man full-time-werkgelegenheid en velen daarnaast uiteenlopende klussen: van bush weghakken tot auto’s onderhouden.
Voor mij begon het nieuwe jaar helaas met een kater. Moses ging na een nacht feesten met de buren op 1-1-2012 om twaalf uur ‘s middags slapen nadat we met het voltallige personeel vers gekookte rijst en casavaleaves hadden gegeten in onze kamer. Ik mocht de gedroogde vis plukken en de pepers stampen, en iedereen heeft genoten van de foto’s van het kerstfeest en van de vakantie in Nederland die ik op m’n laptop heb laten zien.

Gelukkig nieuwjaar!

• 04 Januari 2012 - 13:40

Nel:

Een indrukwekkend verslag!

• 04 Januari 2012 - 14:32

Bert B.:

Hallo Kiki,
    je verslag gelezen.
    Als ik lees over de botsing met de Andromeda nevel dan denk: "Dat mij dat weer moet overkomen..." ;-)
    Groet uit een stormachtig en doornat Holland!
    BB

• 04 Januari 2012 - 14:42

Nicky Leenart:

Hoi Kiki,
    Geweldig! Wat een belevenissen allemaal, ik heb er geen woorden voor! Toch sta ik er niet raar van te kijken dat dit jou overkomen is! Wat een mooie man heb je ! Wat cool dat ik je reisverslagen kan lezen! Komt door Els! Kiki , je leeft!
    Geluk voor 2012!
    dikke kus, Nicky