daarom dan maar een dag uit het leven hier - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu daarom dan maar een dag uit het leven hier - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

daarom dan maar een dag uit het leven hier

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kiki

13 Oktober 2009 | Sierra Leone, Makeni

De zon komt op om een uur of zes, tegen zevenen is het licht. Ik woon momenteel in een mooi huis van mijn organisatie, op een compound dus ommuurd en met prikkeldraad. We waren de afgelopen weken met z'n drieen. Vandaag is Vicky echter terug gegaan naar Canada. Zij heeft een goed jaar achter de rug, genoten van de vrijheid die het werken hier biedt en de eigen inbreng die enorm is. Ik ben echt onder de indruk wat Vicky en Susie, die allebei Nurse Clinical instructor zijn, in Makeni bereikt hebben. Ik heb zelf een aantal presentaties van verpleeghulpen voor patienten meegemaakt, onderwerpen als bloedarmoede, voeding, malaria, STD's (sexual transmitted diseases). Na een oefensessie voor hun collega's gaven ze deze presentatie een dag later voor patienten, in Krio (wat ik een beetje kan volgen) of Temne (war ik niets van begrijp). De allerboeiendste was die van een verloskundige, die eindigde met handgeklap, dansen en zingen. Geweldig!
Okay, om 7 uur sta ik op. Vanwege immer uitdijend lichaam van het vele zitten doe ik een kwartier oefeningen. ook om mijn rug te trainen na het liggen in de onvermijdbare kuil van de schuimrubber matras. Na de oefeningen, sit-ups, lunges, bodydips voor de triceps en pushups voor de andere armkant en wat rekken en strekken ga ik douchen. In Freetown was dat een bucketdouche, emmer water halen van beneden en met en kannetje over je heen gieten, hier in Makeni hebben we een soort van stromend water, zelfs wanneer het niet regent. Wel een mager stroompje, mar toch heerlijk. Als ontbijt neem ik koffie, soms met een banaan of grapefruit. Ik drink hier gemideld een (1) kop koffie per dag, uitzonderlijk voor mijn doen. Dan lopen naar het ziekenhuis, ongeveer een kwartier over een drukke straat met veel motortaxi's, ze heten zoiets als Akaida's en wandelaars. Wanneer je gespot wordt door een kind, en dat gebeurt voortdurend, schreeuwt dat: OPORTOOOOOO (van Portugees, de allereerste witten die hier waren). Vaak bevelen ze ook in het Temne: Geef me eten. Ik zwaai vriendelijk terug maar na de 100e kap ik ermee. De volwassenen willen vooral je vriend zijn, en weten hoe je heet.
Om een uur of een lunch, vergelijkbaar met Kenyaans eten: witte rijst met bonen of aardappelbladeren, wel aardig en voedzaam. Dan weer naar het ziekenhuis terug tot en uur of vier uiterlijk. Meestal gaan Celine (mijn andere huisgenoot)en ik een biertje doen voor ht eten, en Celine haalt gelijk vlees of vis voor de huiskater Ginger, een beauty trouwens. Meestal worden het meer biertjes trouwens.
Vaak ontmoeten we op die plek, bij Ibrahims op MP wat een belangrijke plek is want daarvandaan vertrekken bussen richting Freetown en andere kanten, op andere NGO-ers, er zitten er een aantal in Makeni, wel leuke mensen ook.
Heel veel kleine etensstalletjes naast de weg, met brood, groenten, gebakken oliebollen etc etc. En veel vrouwen tot het donker met opgestapelde aardappelen, andere knollen etc etc. Zeer Afrikaans.
We eten daar patat met humus of kip voor de niet vegetariers.
Regelmatig koken we thuis, een soort eenpansmaaltijd met pindakaas of pompoen en ardappelen, bonen, ui en knoflook of iet dergelijks.
In het weekend zie je meestal meer mensen Het afgelopen weekend was er de afcheidsBBQ van Vicky, en een fabelachtige wandeling over een oud spoortraject tussen Magburaka en Makeni. Tussen rijstvelden met palmbomen door, over een wilde rivier, de Rokel. Mooie natuur en kleine dorpjes met vriendelijke mensen.
Helaas lijkt er wat onrust te ontstaan in het land. Het aantal gewapende roofovervallen neemt toe, er zijn berichten over schaamteloze diefstal uit huizen van blanken door personeel en in Freetown schijnt er zelfs een avondklok te zijn ingesteld. Wel verontrustend. Aan de grens met Guinee schijnen er conflicten te zijn, en sommigen denken dat het einde van de regentijd ermee te maken heeft. Afwachten maar hoe dit gaat.
De regenbuien zijn zeer indrukwekkend, en zo'n bliksem als hier kom je denk ik niet vaak tegen. Ook de hitte wordt enorm, na een geringe inspanning druipt het water van je af. Het kraanwater moet je niet drinken, je gebruikt kleine plasticzakjes van zo'n halve liter waar je er 40 tegelijk van koopt.
Nou, zo'n dag heb je dus soms maar het kan ook heel anders gaan. Maar daar ga ik nu niemand mee vermoeien.
Later!

  • 19 Oktober 2009 - 09:05

    Wim:

    Ha die Kiek.
    Als ik je verhalen zo leest lijkt het erop dat je je draai een beetje gaat vinden.
    Ben wel zeer benieuwd en vroeg mij af of je misschien wat foto's kan plaatsen.
    Wat die boeken betreft, geef is aan in welke richting je wat zoekt dan ga ik kijken of ik wat kan vinden.
    Is het zó dat jullie daar een internet aansluiting hebben en heb jij misschien een eigen internet adres ?
    Nou Kiek,hoe je taai, de groetjes van je broer.

  • 22 Oktober 2009 - 10:49

    Karen:

    Ha Kiki,
    Klinkt helemaal niet zo slecht zo'n dag. Wel spannend da er weer conflicten zijn, het is moeilijk voor te stellen hoor, dat jij daar nu woont. Maar je hebt blijkbaar je biertje, je patat en je humus nog. Eet je vegetarisch?

  • 22 Oktober 2009 - 19:30

    Carmen:

    Hee Kiki!!!
    Ik mis je!!!!!

    Blij dat je het goed hebt en dat je zoveel meemaakt.

    Groetjes en liefs Carmen

  • 28 Oktober 2009 - 00:16

    Mam Ton:

    Hoi Kiki
    Met zeer veel interese je verslagen gelezen.wat een verschil met ons rijke landje he. Zit je nu nog in Makeni, of ben je op de plaats van bestemming? groeten van pan en liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kiki

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 118443

Voorgaande reizen:

18 September 2009 - 21 Januari 2011

Ontwikkelingshulp in Sierra Leone

18 September 2007 - 17 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Terug in Sierra Leone

Landen bezocht: