En de winnaars zijn....... - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu En de winnaars zijn....... - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

En de winnaars zijn.......

Door: Kiki van Beelen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

25 Januari 2011 | Sierra Leone, Freetown

Allereerst iedereen heel veel dank voor deelname aan de kwis. Het aantal inzendingen was overweldigend! Fijn dat ik jullie zo kan boeien.
Dan nu de juiste antwoorden op de vragen.

1.De plaatsen waar ik in Sierra Leone gewerkt heb zijn
a. Freetown, Lungi en Port Loko
b. Kenema, Magburaka en Bo
c. Kabala, Kailahun en Makuth
d. Magburaka, Makeni en Freetown: het juiste antwoord

2.Wat is de naam van een zoon van de timmerman uit Magburaka?
a. Pakistan: het juiste antwoord
b. Columbia
c. Mongolia
d. Holland

3. De blanken worden in Sierra Leone vaak aangesproken met
a. Mzungu: dit is Swahili voor blanke; Oost Afrika dus
b. Opporto: het juiste antwoord. Naar ‘Portugees’, de eerste blanken die hier lang geleden kwamen
c. Red neck: wordt vooral in Zuid Afrika gebruikt
d. Whity: pure fantasie

4. De enige stuwdam in Sierra Leone heet
a. Mile 91: dit is een plaats in het centrum van het land
b. River no. 2: een prachtig strand, een kilometer of 6 van Freetown
c. Bumbuna: het juiste antwoord
d. Lakka: ook een mooi strand, wat dichterbij

5.De meest populaire groente hier is
a. Casavaleaves: met stip op één
b. Potatoleaves
c. Mais
d. Bonen

6. De dichtsbijzijnde Nederlandse ambassade vanuit Sierra Leone is in
a. Dakar, Senegal: het juiste antwoord. Twee tickets: 866,04 USD
b. Lagos, Nigeria: verder weg dan Senegal; wel een Nederlandse ambassade
c. Abidjan, Ivoorkust: geen idee of Nederland hier iets heeft
d. Banjul, Guinee: hier is slechts een Nederlands consulaat

7. De naam van de enige psychiater hier is
a. Dr. Hamid: een Egyptische cardioloog die hier drie jaar gewerkt heeft
b. Dr. Nahim: juist. Ik hoop dat het snel verandert
c. Dr. Mansour: Zo heet de huisarts van mijn NGO, een schat van een man
d. Dr. Kargbo: De voormalige geneesheer-directeur van Magburaka Hospital

8. De beste manier om in Afrika een nieuwe regeringsleider te bepalen is met
a. Democratische verkiezingen: lopen regelmatig uit op enorme onlusten, vluchtelingen en doden
b. Een man tot man gevecht tot de dood van slechts één mens erop volgt: mijn favoriet
c. Erf-opvolging: waarom niet
d. Een dans competitie: wel leuk maar geen objectief eindresultaat
Alle antwoorden behalve a keur ik goed; met een bonuspunt voor motivatie
Doch bij het nakijken zag ik dat iedereen voor a heeft gekozen, dus dat is dan ook maar goed.

9. De wijk in Freetown waar Moses en ik wonen heet
a. Waterloo
b. Kissy
c. Lumly: juist
d. Aberdeen

10. De naam van onze huishond is
a. Wladimir
b. Adolf
c. Nero
d. Fidel: juist; naar Fidel Castro waarover ze hier op de basisschool al horen

11. Welke vis vangen de vissers hier vanaf het strand?
a. Small puta
b. Makreel
c. Yellow Jack
d. Sardine
Alle antwoorden zijn juist

12. De gemiddelde levensverwachting in Sierra Leone is
a. 35 jaar: in een Zuid-Afrikaans land (was het Botswana?) vanwege HIV/AIDS
b. 79,5 jaar: meer de Nederlandse situatie
c. 48,5 jaar: het juiste antwoord
d. 54 jaar: mijn leeftijd

13. Wat is, van de developmental goals, de grootste money maker hier?
a. Education
b. Secure livelihoods
c. Maternal mortality: helaas juist. Vergeef me mijn cynisme
d. Good governance

14. Mijn nieuwe achternaam is
a. Sankoh
b. Koroma
c. Fofana
d. Kamara: juist. Klinkt zo goed na Kiki!

15. Hoe lang moest ik wachten voordat ik hier aan mijn eerste baan kon beginnen?
a. zes dagen
b. zes weken: juist, en dat was zes weken te lang
c. zes maanden
d. zes jaar

16. Wat was/is de grootste vloek voor Sierra Leone?
a. De slavernij
b. De koloniale tijd
c. De hulp
d. De corruptie
Alle antwoorden worden door mij goed gekeurd

17. De meest waardeloze vliegmaatschappij van Afrika is
a. Arik Air uit Nigeria: wat mij betreft helemaal juist
b. Air Maroc uit Marokko: óók waardeloos door het veelvuldig definitief zoekraken van bagage
c. Kenyan Airways uit Kenya: intercontinentaal zeer betrouwbaar; partner van KLM
d. Stolen Wings uit Sierra Leone: Sierra Leone heeft (nog?) geen eigen vliegmaatschappij
Zowel a als b zijn goed

18. Wat is de naam van mijn Philippijnse collega-vrijwilliger?
a. Justin: de Philippino die mijn laptop gerepareerd heeft; werkte als ITer bij de Lottery hier
b. Francesco: een Italiaanse jongeman die drie maanden in Makeni gewerkt heeft
c. Reynaldo: de enige echte
d. Alimama: ik ken een zoon van Mr. Freeman die zo heet

19. Hoe heet het enorm irritante en hardnekkige computervirus waar ik aan geleden heb?
a. Raila Odinga virus: helemaal juist en een zeer goed gekozen naam
b. Omar Al Bashir virus
c. Robert Mugabe virus
d. Charles Tailor virus
Hoewel qua schadelijkheid het juiste antwoord net zo goed b, c of d had kunnen zijn

20. Wie is een bekend criticus van de westerse Hulp aan Afrika?
a. William Easterly
b. Dambissa Moyo
c. Linda Polman
d. Yash Tandon
Alle antwoorden zijn juist. Van Polman, een Nederlandse, is ‘De crisiskaravaan’. Een aanrader

21. Wat is de naam van onze overbuurman hier in huis?
a. Mohammed: juist
b. Alhadji
c. Ali
d. Ibrahim

22. Wie wordt de redder van Sierra Leone?
a. De United Nations: lijkt me niet heel waarschijnlijk
b. Bob Geldof
c. China: hier gok ik op
d. Voluntary Services Overseas
Wie het weet mag het zeggen; b en d in elk geval niet. Zowel a als c worden goed gekeurd

23. Hoe worden motortaxi’s hier genoemd?
a. Djamba: weed
b. Okada: het juiste antwoord
c. Pojo: palmwijn
d. Poda poda: mini-busje

24. Wat is de naam van onze ontslagen motortaxi rijder?
a. Sjah
b. Rasta
c. Mystical
d. Mani
Helaas allemaal juist, elk van hen eindigde met stelen van geld na veelbelovende eerste maanden

25. Wat is de naam van de huidige populaire president van Sierra Leone?
a. Bai Bureh: een verzetsheld uit de koloniale tijd
b. Ernest Bai Koroma: juist. Een prima man, ik hoop dat hij de verkiezingen in 2012 overleeft
c. Black Johnson: de naam van een strand wat verder van Freetown dan de vorigen
d. John Tarawali: een psychotische man die hielp in het counseling centre in Makeni

26. Wat vond u van mijn blogs?
a. Uitstekend
b. Goed
c. Voldoende
d. Onvoldoende
Alles wordt goedgekeurd en ik was zeer benieuwd naar de waardering

En dan nu de uitslag!

De eerste prijs, een gratis exemplaar van mijn boek, gaat naar Trudy de Boer, Nel en Karen Davelaar! Alledrie maar één fout. Vraag 23 was kennelijk de moeilijkste vraag, hoewel Nel die goed had.
De tweede prijs, de sensationele rondit, is voor Rob met twee fouten maar vraag 23 goed. Dus een zeer terechte prijs.
En Corrie heeft de derde prijs, casavaleaves met rijst, gewonnen.
Een eervolle vermelding is op zijn plaats voor het geheugen van Marja T. met maar acht fouten, en de poedelprijs is op haar verzoek naar Petra gegaan.
Van harte gefeliciteerd allemaal.

Heeft u niets gewonnen? Helemaal niet erg; u koopt gewoon mijn boek zelf, of u betaalt het plaatselijke tarief voor de rondrit en/of het diner. Dan wel graag vooraf reserveren vanwege de te verwachten drukte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kiki

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1125
Totaal aantal bezoekers 118458

Voorgaande reizen:

18 September 2009 - 21 Januari 2011

Ontwikkelingshulp in Sierra Leone

18 September 2007 - 17 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Terug in Sierra Leone

Landen bezocht: