Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kiki

23 Januari 2010 | Sierra Leone, Freetown

Misschien heb ik een vorig reisverslag nu twee keer geplaatst, niet helemaal duidelijk.

Wat haat ik die zelfdenkende computers, of die boodschappen die ongevraagd op je scherm verschijnen. Dit internetcafe is traag. Was ik eindelijk na 10 minuten wachten ingelogd, komt er zo'n boodschap en druk ik op de verkeerde knop. Weg waarbenjij.nu! *****

Enfin, de feestdagen zijn al lang voorbij. En waren prettig. Op de radio vooral engelse kerstliedjes, die mensen hier meezingen, en ook wel aardig wat kerstversieringen her en der. Verder reist iedereen naar de stad of naar het platteland, ik heb Freetown nog nooit zo druk meegemaakt als vlak voor de kerst; mensen brengen de feestdagen bij voorkeur met veel familie door, en men geeft veel geld uit. Net als 'thuis' dus.
Ik ben twee weken in Freetown geweest, en heb een aangename tijd gehad en niet veel bijzonders gedaan. Behalve dan mijn eigen motorfiets kopen, een bijna levenslange wens. Nu heb ik mijn Bajaj, en ook al een Sierra Leonan rijbewijs (A en B) dankzij goede connecties en zorgen. Rijden gaat al behoorlijk, al laat ik drukke stukken liever aan iemand anders over. Maar dat gaat ook wel lukken op langere termijn. Ik wilde de motor vooral hebben vanwege het werken in twee plaatsen, en de tijd en het geld wat de taxi's kosten. Maar het is heerlijk om erop te rijden.
Degene die geholpen hebben met de aanschaf: heel veel dank!!!

Het is inmiddels volop droog seizoen hier, dus alles is erg stoffig aan het worden, iedereen heeft last van de luchtwegen, bomen langs de weg zijn oranjebruin door de dikke laag stof die erop ligt. Ook zou het het koude seizoen zijn, maar overdag merk je daar niet veel van. De nachten zijn wel koeler, en toen we twee weken geleden om half zes 's morgens vanuit Freetown naar Makeni gingen kwamen we daar halfbevroren aan, vooral dankzij de mist onderweg.

De viruswaarschuwingen vliegen inmiddels om mijn oren. Hoewel ik niets meer in deze PC heb (net had ik mijn memorystick nog gebruikt, waarop voorafgeschreven emails stonden; die zal nu ook wel geinfecteerd zijn) stop ik. Eerlijk gezegd is mijn inspiratie ook op.

Het werk is nog steeds boeiend, de mensen aangenaam en het eten heerlijk. Daarover later meer.
Oh ja, en internet schaars in the provinces, en het is me al een paar keer gebeurd dat wanneer ik eindelijk bij een cybercafe kwam de server eruit lag.

Desalniettemin: tot gauw!!!

  • 24 Januari 2010 - 13:16

    Bert & Trudy:

    Hallo Kiki,
    ook nog gelukkig Nieuwjaar.
    Dat je een rijbewijs hebt...
    Hoeveel rijlessen heb je gehad? Hier sneeuwt het weer momenteel. Ik hoop dat de treinen morgen op tijd rijden. Een aantal weken geleden hadden treinen uren vertraging of reden helemaal niet omdat de wissels bevroren waren . Later kwam de aap uit de mouw en vertelde het nieuws dat ze vergeten waren de verwarming aan te zetten . Enfin op wat luxeproblemen na gaat hier dus alles goed. Trudy het nog meegedaan aan het vaccineren van kinderen tegen |Mexicaanse griep. Grote sporthallen hadden ze daar voor ingezet en alle kinderen kregen een ballon na afloop. Er was slechts 1 jongetje die na het prikken de ballon niet accepteerde en eigenzinnig en principieel boos bleef. De rest was al snel afgeleid. In de gezondheidszorg wordt de marktwerking steeds duidelijker. Ab Klink wil straks dat ziekenhuizen gaan concurreren met elkaar met prijzen en zorginhoud. En de Psychiatrie wordt steeds vaker belast met dubbele diagnoses en tbs'ers. Niet echt gezellig.
    Op de Merenwijk gaat eigenlijk alles goed. Het ziet er mooi uit met die sneeuw.
    Kiki ik ben benieuwd wat het eten daar zo aantrekkelijk maakt. Misschien heb je een paar leuke recepten?
    Nou dit was onze story.
    Veel plezier en al het goeds met je mooie werk Bert en Trudy.

  • 01 Februari 2010 - 16:04

    Petra:

    Ha Kiek,

    Fijn weer wat van je te lezen. Ben benieuwd naar je ervaringen in de psychiatrische kliniek en naar het eten (niet dat van de kliniek, maar dat wat jij eet). Hou je goed!

    Groeten Petra

  • 12 Februari 2010 - 17:33

    Carla H C11q:

    Ha die Kiki,
    stoere meid,zal je verhalen volgen!
    Ben benieuwd naar foto's, maar dat zal wel een hele toer zijn met die computers...

  • 12 April 2010 - 20:17

    Aleid Guijt:

    Lieve Kiki,

    Ik ben je verhalen aan het lezen en moest gelijk aan onze tijd op de afdeling denken. Ik mis je nog vaak,die gekke gesprekken altijd. Heerlijk! Hoe heb je het daar? Zo gaaf dat je het doorgezet hebt. Gaaf mens ben je! Ik heb intussen een baantje bij de krant gevonden. Gaat heel goed! In september ga ik weg van C11q en weer in de schoolbanken.

    De liefde is nog altijd rusteloos haha.

    Ik hoop snel iets van je te horen. Je kan me altijd mailen mocht je een keer tijd overhebben.

    Veel liefs Aleid ( aliguyt@hotmail.com)

  • 19 April 2010 - 06:15

    Joke Gillis:

    Hallo Kiki,
    Wat een verrassing om je reisverslag te lezen!!
    Hoorde viavia van je website. (moestuin Koudenhoorn).
    Het zal niet makkelijk zijn maar het is echt wat je zo graag wilde!!
    Wat gaaf die motor!!
    We hadden het kort geleden nog over je niemand wist eigenlik precies hoe het je verging!!
    Ik zal het alle collega's meedelen!!
    Heel veel goeds in S.L en ik zal je verslagen blijven volgen!!!
    Heel veel groeten vanuit het LUMC Joke (KVA)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kiki

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 118444

Voorgaande reizen:

18 September 2009 - 21 Januari 2011

Ontwikkelingshulp in Sierra Leone

18 September 2007 - 17 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Terug in Sierra Leone

Landen bezocht: