Een ongemakkelijke waarheid - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu Een ongemakkelijke waarheid - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

Een ongemakkelijke waarheid

Door: Kiki Kamara - van Beelen

Blijf op de hoogte en volg Kiki

21 Februari 2015 | Sierra Leone, Freetown

Hoewel het gevecht tegen ebola onverminderd doorgaat is men er in Sierra Leone nog lang niet. Kijk maar naar deze online nieuwsberichten:

WE HAVE TO GET TO ZERO INFECTION QUICKLY- PRESIDENT KOROMA
UPDATED: Wednesday, February 11, 2015 07:16 PM
President Ernest Bai Koroma Wednesday 11 February expressed the need for the country to start registering zero new infection in the shortest possible time.

UPDATED: Wednesday, February 11, 2015 07:41 PM
Sierra Leone's President Dr Ernest Bai Koroma and his Guinean counterpart Professor Alpha Conde Tuesday 10 February expressed the urgent need for an Extraordinary Summit of the Heads of State of the Mano River Union in Conakry, Republic of Guinea to intensify the fight against Ebola and also assess the challenges facing the national and sub-regional dimensions of post-Ebola recovery programmes.

UPDATED: Thursday, February 19, 2015 06:28 PM
Sierra Leone Goes Door-to-Door to Fight Ebola
A two-week door-to-door search for Ebola patients as part of sweeping efforts to stem the spread of the virus in the west of the country.

De westerse hulpverleners zoals WHO en UN waarschuwen tegen een volkomen vernietigde gezondheidszorg en er wordt ingeschat dat de huidige besmettingen vooral komen door onveilige begrafenissen en nog steeds ontkenning van de aard van de ziekte.
Waar weinig over gedacht lijkt te worden is de vraag: wat is de oorzaak van de huidige epidemie op een plek waar ebola nog niet voorgekomen lijkt te zijn? Een vraag waarvan het antwoord nog belangrijker is dan een goed vaccin, lijkt me.

Gelukkig is er internet, en zijn er mensen die ‘out of the box’ denken. Eén van hen is de evolutionair bioloog Doctor Robert Wallace, die onder andere onderzoek heeft gedaan naar de verspreiding van influenza en HIV. Er is een interview met hem te vinden op The Real News Netwerk wat ik hier ga samenvatten. Mocht u het zelf willen zien:
Om op de link te komen moet u hem trouwens kopiëren en in de adresbalk plakken; in Waarbenjij.nu werken hyperlinks niet.

De gebruikelijke verklaring voor het ontstaan van de ebola-epidemie is het zwakke gezondheidszorgsysteem in de betreffende landen; de manier van begraven en het eten van bushmeat. Volgens Wallace mist men hier een belangrijk punt.
Ebola circuleert al tien jaar in de regio, wat te zien is aan de antilichamen (onderdelen van ons afweersysteem) tegen ebola die mensen die daar leven al vijf jaar produceren.
Vrij plotseling is de uitbarsting van de drager van het virus, de vleermuizen in dit geval, naar mensen, en vervolgens van mens tot mens losgebarsten. Wat is hiervan de oorzaak?

Volges Wallace komt dat door de verandering van het gebruik van het bos dat Guinnea, Liberia en Sierra Leone bedekte. Oorspronkelijk werd daar landbouw bedreven op een vrij extensieve manier: afwisseling van gewassen en afwisseling van de gebiedjes waar deze werden verbouwd. De laatste dertig jaar is dat veranderd door de ‘open door policies’ waarbij bijvoorbeeld in het Guinnae Forest grond is verkocht aan buitenlandse ondernemers die eenzijdige bebouwing hebben, vaak oliepalmen en rubberbomen. Het van ouds her veelzijdige oerwoud werd daarvoor op grote schaal gekapt, en wat ontstond was een veel opener bebouwing met een monocultuur. Op dit moment zou meer dan 30 % van de grond van Liberia in bezit zijn van multinationals zoals Firestone.

Het veranderen van de ecologie betekende ook een verandering van de organismen – waaronder pathogenen - die er voorkomen. Vleermuizen komen al lang voor in de regenwouden en reizen lange afstanden om een geschikt woongebied te vinden. Ze hebben een voorkeur voor oliepalmen vanwege de overvloed aan voedsel, geschikte schuilplaatsen en open ruimten om rond te vliegen.
De verandering van oerwoud in monocultuur heeft ook gevolgen gehad voor de mensen ter plekke. De oorspronkelijke manier van bebouwing was niet meer mogelijk, men ging op de plantages werken, en mogelijk ging een groter deel van hun eten bestaan uit bushmeat. Dus een ebolabesmetting kon niet uitblijven.

Wallace stelt dat het het onmogelijk is om economie van ecologie te scheiden, zoals nu gebeurt. De grote bedrijven strijken de winst op van hun onderneming, en wentelen de externe kosten zoals vervuiling, klimaatverandering, werkeloosheid en de veranderingen door de veranderde omgeving af op de belastingbetaler of de lokale regeringen.
Ebola is een voorbeeld van die externe kosten.
Het goede nieuws:

‘The shock of Ebola may clear many a head of the illusions that we can continue to mystically externalize the costs of separating ecology and economy.’

Zeg het voort, zou ik zeggen; er lijkt wereldwijd ongelooflijk veel bewustwording hiervan nodig en misschien komen we ook eindelijk eens af van de gedachte dat die domme arme zwarte mensen niets kunnen of begrijpen en voor de zoveelste keer gered moeten worden door de alwetende witten.

Moses rijdt intussen voor het Rode Kruis van Sierra Leone. Er werden in januari chauffeurs met busjes geworven in Freetown en die zijn in colonne vertrokken naar Kono district in het zuidoosten van het land. Volgens schema vervoeren ze medisch personeel naar en van het werk, en er gelden meer zekerheden dan hij in zijn hele carrière als chauffeur heeft gekend: geen bemoeienissen van de politie; vaste klandizie en zelfs een afgesproken en uitbetaalde vergoeding. Al was dat laatste nog even spannend; de betaling kwam uiteindelijk ruim twee weken na de afgesproken datum en intussen berichtten zowel de BBC als een kleine NGO waarvan ik op hun website wel verontwaardigde verhalen over in Sierra Leone verdwenen geld las maar welks naam ik helaas vergeten ben over niet verantwoorde anti-ebola-fondsen dus ik had eerlijk gezegd de hoop al opgegeven. Maar nee. Tell God tenki, nog niet eens vanwege het geld (hoewel het zeker een prettige bijkomstigheid is) maar meer nog vanwege Moses’ vertrouwen in mensen van zijn land dat voor de zoveelste keer beschaamd dreigde te worden.
It’s not easy.
\
Ik zag op NPO de documentaire : Shado-man’, opgenomen in nachtelijk Freetown. Dan komen de door de maatschappij verbannen gehandicapten en kneuzen namelijk te voorschijn. Een ellendig bestaan, maar wat me tot tranen toe raakte was de opmerking van één van de mannen die verstoten was door zijn familie – zijn vader kon de pijn niet zien – en als grootste wens had dat hij gedurende zijn leven twee, drie mensen zou kunnen helpen, die dan zouden vertellen: die man heeft mij eens geholpen.
Denk niet dat lijden went; dat frustratie, verdriet, trots, hoop of ambitie anders zijn wanneer je huidskleur anders is of je omstandigheden ellendig.
We zijn hier gezegend.

Als laatste mijn statement: Je suis Touareg.
Een paar dagen na DE GROTE VERONTWAARDIGING vanwege de moorden in Parijs schieten notabene Nederlandse soldaten in Mali een aantal Touaregs neer. En geen haan die er verder naar kraait. Schandalig en onbegrijpelijk.