een kleine update vanuit Freetown - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu een kleine update vanuit Freetown - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Kiki Beelen - WaarBenJij.nu

een kleine update vanuit Freetown

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kiki

28 Oktober 2009 | Sierra Leone, Makeni

Tja, helaas heb ik me nog steeds niet in Magburaka gevestigd. Het huis is absoluut nog niet klaar, maar daar wordt aan gewerkt. Het duurt allemaal erg lang omdat niemand van de betrokken partijen, en dat blijken er veel meer te zijn dan ik weet van had, de financiele verantwoordelijkheid wilde nemen. Nu doet mijn NGO dit voornamelijk, geloof ik. Het huis op zich is wel okay, groot en solide. Het zal wel raar zijn om daar als een van de weinige blanken te wonen, al zijn ze MSF Holland gewend tot niet al te lang geleden. Die hebben zelfs nog in hetzelfde huis gewoond. God heeft beslist humor.
De baan wordt ook een uitdaging, in het ziekenhuis zijn niet veel bedden bezet. Geen idee waar dit aan ligt. De matrone en de dokter, de bazen zogezegd, lijken zich niet direct op mijn komst te verheugen. Maar ze kennen me nog niet goed natuurlijk, dit zal beslist veranderen.
Ik woon dus nog steeds in Makeni, nu met Anne (een vroedvrouw), Annette (een verpleegkundige) en Celine die ik al genoemd heb geloof ik. De compound gaat me benauwen af en toe. Je bent er veilig opgeborgen en dat is dat dan. Ik heb al lange wandelingen in de fabelachtige omgeving gemaakt: wat is de natuur hier mooi. Voor de tuinders onder ons: Rijst kan je hier in het regenseizoen (wat nu bijna is afgelopen ) in twee maanden verbouwen, en mais in drie maanden. Andere gewassen zijn casava- en potatoleaves (lijkt op spinazie), veel knolgewassen waar ik de naam nog niet van ken, bananen en sinaasappelen, maar van deze vraag ik me af of die niet alleen maar geplukt hoeven te worden, onderweg kom je ze genoeg tegen.
Nou, dit weekend moesten Anne, Annette en ik gedrieen met gezwinde spoed naar Freetown voor een interview met iemand van de beroepsvereniging voor Nurses en Midwives. Zondag op pad met de taxi, zo'n drie uur. Twee uur tot de grens van Freetown en een uur in Freetown zelf, alwaar we diverse ongelukken zagen, net gebeurt of zelfs live. Er was een groot wegwerkapparaat, een truckachtig iets, van de weg af geraakt en een paar meter naar beneden gestort, volgens onze chauffeur op huizen die daar stonden. Hij zag het gebeuren. We zijn maar doorgereden want er waren snel al massa's mensen.
Zondag bekenden die (nog) in Freetown zijn gezien. Maandag werd ik behoorlijk ziek, volgens de dokter malaria en mogelijk een darminfectie. Dus ik ben aan de pillen en verblijf hier tot ik weer drie uur kan reizen.
Ja, spannender kan ik het niet maken.
Iedereen trouwens bedankt voor de reacties. Internettijd is schaars hier, je batterij is leeg of er is geen netwerk of het werkt traag, dus ik kan lang niet zoveel mailen als ik wil. Maar ik waardeer de belangstelling zeer!
Doei!

  • 28 Oktober 2009 - 21:07

    Corrie:

    Hoi zus(ter) of dokter.

    Jammer dat het zo lang duurt voor je op de plek van bestemming bent. Maar ja, het gaat daar natuurlijk allemaal niet zo snel.
    Wat die taxi betreft, was dat drie op een motor zitten, of had je de luxe van een auto?
    Anders had je vast wel een blikke kont!
    En die malaria snap ik ook niet zo goed. Was je daar niet voor ingeent dan? En een darminfectie, daar zit je ook niet echt op te wachten.

    Nou, mocht je nog niet opgeknapt zijn, dan wens ik je van harte beterschap toe.
    De groetjes en een dikke knuffel.

  • 28 Oktober 2009 - 21:43

    Wim:

    Hoi Kiki.

    Hoed de moed erin,het zal uiteindelijk wel goed komen.
    Beterschap en de groetjes van Wim

  • 28 Oktober 2009 - 22:25

    Mieke:

    Zo te horen gaat alles in een afrikaans tempo. Heb je lekker de tijd om uit te zieken, toch?
    Voor de darminfectie: rijstewater en geraspte appel met kaneel. Hebben ze daar appels, want sinaasappels werkt geloof ik net andersom....
    Hier lijkt de mexicaanse griep op te rukken, weer wat anders dan malaria. Overeenkomstig is wel dat je voor beide kunt inenten, helaas zonder garantie dat je er dan van verschoond blijft.

    Groetjes en beterschap!

  • 29 Oktober 2009 - 19:09

    Krista:

    He Kiki,
    Ik leef met je mee terwijl ik met mijn volgepakte koffers klaar ben voor vertrek naar Ghana. Sterkte in de strijd tegen de ziektekiemen en geniet van alle mooie dingen.
    Groetjes

  • 08 November 2009 - 21:07

    Wim:

    Hoi kiki.

    Ben je al gearriveerd op je bestemming.

    Groetjes van Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kiki

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 118300

Voorgaande reizen:

18 September 2009 - 21 Januari 2011

Ontwikkelingshulp in Sierra Leone

18 September 2007 - 17 September 2009

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Terug in Sierra Leone

Landen bezocht: